سبد خرید

سلامت روانی و سالمندی

سلامت روانی و سالمندی

حفظ تندرستی روان سالمندان در جهان مدرن امروزی يکی از امور مهم  و اساسی مي باشد. جهان در حال پير شدن است.کشورهای پيشرفته با مهار تولد و بهبود سطح بهداشت جامعه خود، سال هاست که با اين پديده آشنا هستند. بر این اساس نیازمندیم به سلامت روانی این دوران توجه ویژه داشته باشیم

سالمندي فرصتي است که فرد مي تواند تجربياتش را به نسل هاي دیگر منتقل کند. اريک اريکسون سالمندي را زماني براي زايندگي مي دانست نه دوراني از ناامیدی.

ویژگی فرايند پير شدن، کاهش آهسته عملکرد برخي دستگاه هاي بدن است (قلبي عروقی، تنفسی، ادراری-تناسلی، غددی، ايمنی و دیگر دستگاه ها) اما اين باور که پيری همواره با دشواری های عميق جسماني و هوشي همراه است، افسانه اي بيش نيست. بسياري از افراد سالمند توانايي هاي شناختي  و جسماني خود را تا حد چشمگیری نگه میدارند.

استانلی هال که باور دارد تجربه سالمندی، همانند بالا رفتن از تپه زندگی برای رسیدن به رشد و تکامل و سپس پایین آمدن آرام از سوی دیگر تپه است و مجموعه های ارزشمندی از توانایی های بالقوه است که تعادل نوین، دیدگاه های تازه نسبت به ارزش ها و در نتیجه جهت گیری های نو و بینش عمیق تر و تازه تری نسبت به مسائل زندگی را به دنبال دارد.

از جمله موردهایی که موجب اختلال در سلامت روانی دوران سالمندی خواهد شد عبارتند از :

  • دل نگرانی
    •    احساس ناکامی
    •    احساس گناه
    •    خستگی
    •    فراموشی به علت دگرگونی های فیزیولوژیکی
  • ترس از مرگ
    •    فکر خودکشی
    •    تغییر در الگوی خواب
    •    مشکلات حسی به ویژه دیداری – شنیداری
    •    کاهش نیرو به علت دگرگونی های فیزیولوژی بدنی
    •    روان پریشی
    •    تغییر در تمایل ها یا توانایی های جنسی
    •    مشکلات مربوط به اندیشه و حافظه
    •    تاثیرپذیری
    •    احساس تنهایی
  • از دست دادن عزیزان

مورد یاد شده از دید روانشناسان و روانپزشکان با پشتیبانی روانی و عاطفی دوستان، آشنایان و خانواده کاهش یافتنی می باشد .

برای حفظ سلامت روانی در سالمندی به رهنمون های زیر توجه کنید :

*ارتباط معنوی خود را تقویت کنید.

اگر مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می دهد بکوشید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید. این ها ممکن است که به کاهش تنهایی، افسردگی و اضطراب در سالمندی کمک کند و یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکل ها و بیماری روانی مانند آلزایمر یا فراموشی باشند

*مغزتان را ورزش دهید.

زمانی که فکر می کنید خرد کافی در خود اندوخته اید، ذهن شما بنای ناسازگاری می گذارد و به تعبیری شما را به بازی می گیرد. مثلاً یادتان نمی آید ماشین تان را کجا پارک کرده اید و …. البته کمی از فراموشی ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجربه ها و اندوخته های فراوان ذهنی هستید، بخاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را نیرومند نگه دارید باید از آن کار بکشید. راه تندرست نگه داشتن ذهن، مطالعه ی همیشگی است.

*  در کنسرت ها، سخنرانی ها، نمایش های تئاتر و سینما شرکت کنید.

*   ذهنتان را با حل کردن جدول های گوناگون و معماها درگیر کنید. دانسته های عمومی خود را با خواندن کتاب های گوناگون افزایش دهید. برای فرزندان و نوه های خود داستان بخوانید و در حل تکلیف هایشان به آن ها کمک کنید.دوباره، به یاد داشته باشید راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه ی پیوسته است.

*   در کلاس های گوناگون نام نویسی کنید. کار با رایانه را یاد بگیرید و با ایمیل(پست الکترونیکی) با دوستان و آشنایان خود تماس بگیرید.

*از فعالیت های بدنی دست نکشید!

فعالیت های جسمانی موجب هرچه نیرومندتر شدن فعالیت روانی می شود و از این رو در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

*به رفت و آمد ها ادامه دهید.

داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه پراهمیت بوده و داشتن دوستان و خانواده های قابل اتکا یکی مهم ترین شاخص های طول عمر و تندرستی روانی است. به انجام فعالیت های خودجوش در یک مدرسه، کتابخانه یا نهادهای نیکوکاری بپردازید.

* نگاه مثبت داشته باشید.

زمانیکه با یک دیدگاه مثبت و با نیروبخشی به حس های مثبت به موضوع های گوناگون نگاه شود حل مسئله و بردباری در برابر دشواری ها آسان تر می شود. برای حفظ تندرستی به خوبی های جهان فکر کنید و زمان خود را با کارها، چیزها و کسانی که شما را شادتر و سرزنده تر میکنند، پر کنید.

* روابط اجتماعی را حفظ کنید.

حسی که شما از پشتیبانی ناشی از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران دریافت میکنید به بهبودی تندرستی روانی شما کمک شایانی می کند.

*کاهش دلهره و نگرانی

برای حل نگرانی نخست بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کرد. برای مثال گفتگو درباره نگرانی با درمانگر یا حتی بیان رخدادهای دلهره آور با یک دوست یا همنشین می تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب، فعالیت های جسمانی ورزشی، می تواند به آرامشِ هرچه بیشتر کمک کند.

*خاطره های به یاد ماندنی گذشته خود را برای فرزندان و نوه ها بازگو کنید.

یاداوری خاطره ها و حتی تماشای آلبوم عکس های قدیمی و گفتگو با افراد خانواده راهی برای پیوند شما با خویشان و تقویت حافظه شما می باشد.

*به طور خودش در کارهای نیکوکاری همکار کنید.

شرکت در برنامه هاي کمک به نيازمندان به طور داوطلبانه در ايجاد آرامش روحي و رواني بسيار اثرگذار است. به ياد داشته باشيد زمانی که به ديگران کمک مي کنيد حتما از کمک آنها به طور مستقيم يا غير مستقيم برخوردار خواهيد شد. افزون بر این، گذراندن زماني با ديگران راه خوبي براي رهايي از تنهایی و افسردگي است.

*تندرستی جسمی خود را به طور منظم و با رفتن به نزد به پزشک بررسی نمایید.

*حتما از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید.

*فعالیت جنسی رضایت بخش در سالمندی طبیعی است.

فعالیت جنسی در هرسنی بخشی غریزی و خودکار از رفتار انسانی است.در بسیاری از مردان و زنان فعالیت جنسی با افزایش سن کاهش می یابد. این روند معمولا آهسته و آرام آرام است و از میانسالی آغاز می شود. به نظر می رسد عوامل فرهنگی و اجتماعی در دگرگونی های جنسی سالمندان بیش از دگرگونی های روانشناختی ناشی از پیری نقش داشته باشد. مهمترین عامل های اثرگذار در میزان فعالیت جنسی در سن بالا عبارت است از : بقاء و سلامتی همسر، سلامتی خود فرد و میزان فعالیت جنسی در گذشته.

دلهره، افسردگی، دل نگرانی، تعارض های زناشویی و بیماری های جسمیِ پیامدِ برخی از داروهای فشار خون و داروهای قلبی، ممکن است با کارکرد جنسی هرکس تداخل داشته باشد.

*رژیم غذایی درست داشته باشید.

کاهش مصرف نمک و مصرف نکردن چربي هاي جامد، نگهداری وزن در اندازه دلخواه، استفاده از همه گروه های غذايی به ویژه ميوه و سبزي های تازه و فرآورده های شیری در حفظ تندرستی شما نقش بسزایی دارد.

 

 

سالمندی مرحله ایست از دوران رشد ما که بسیاری از ما وادار به طی کردن آن هستیم.

 پس شایسته است که به چگونه گذراندن این مرحله توجه ویژه داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا رمز عبور خود را وارد کنید. پس از آن یک لینک بازیابی رمز عبور در ایمیل خود دریافت خواهید کرد.
We do not share your personal details with anyone.